Domy towarowe w Paryżu: historia
Nie od dzisiaj wiadomo, że Paryż jest jednym z najlepszych miejsc na świecie na zakupy. Zaczynamy dla Was nowy cykl poświęcony domom towarowym w stolicy Francji. Dzisiaj chcemy przybliżyć Wam ogólny zarys powstawania takich przybytków.
Czym są domy towarowe?
Dom towarowy jest po prostu dużym sklepem oferującym wielobranżowy handel detaliczny. Struktura domów dzieli się na działy lub pogrupowane stoiska. Domy towarowe zaczęły powstawać w Europie w XIX wieku. Takie przybytki miały zazwyczaj kilka pięter i mieściły się w centrum miasta. Dbano o każdy element – nie tylko o towar, ale także jego ekspozycję czy reklamę. To właśnie w domach towarowych rozwijały się pierwsze praktyki wpływania na klienta czy tworzenia określonego wizerunku firmy. Miejsca tego typu przypadły do gustu przede wszystkim kobietom – w tamtych czasach była to dla nich nowa przestrzeń do spotkań z innymi kobietami, inna niż teatr czy huczne bale i spotkania.
Pierwsze grand magasin, czyli domy towarowe w Paryżu i nie tylko
Rewolucja przemysłowa sprawiała, że towary były dostarczane w dużej ilości. Pierwszy dom towarowy założono w roku 1734 w mieście Derby, w Wielkiej Brytanii. Drugie miejsce tego typu otwarte zostało w Paryżu, w roku 1784. Dom towarowy mieścił się przy 67 rue Faubourg Saint-Martin, w obecnej 10. dzielnicy Paryża. W jednej ze swoich książek opisał go Emil Zola, który określał domy towarowe w Paryżu mianem „katedr handlu”. Trzeci dom towarowy także otworzono w Paryżu, w roku 1829, na Boulevard de la Madeleine. W 1852 roku swoje drzwi klientom otworzył kultowy już dzisiaj dom towarowy Bon Marché, który był ucieleśnieniem rewolucji handlowej. Do końca XIX wieku domy towarowe były w takich państwach jak Francja, Belgia, Włochy, Wielka Brytania, Niemcy, Meksyk i Stany Zjednoczone.
Dlaczego warto je odwiedzić, nawet jeśli nie chcemy nic kupić?
Domy towarowe w Paryżu, ale także w innych miejscach na świecie, miały/mają darmowy wstęp. Dlaczego warto je odwiedzić? Po pierwsze, po to, aby kupić coś niezwykłego. Po drugie, aby zobaczyć sposób i styl wystawiennictwa sklepowego tak odmienny od dzisiejszych galerii handlowych. Po trzecie, starsze domy towarowe w Paryżu można traktować niemal jak zabytek. Wiele z nich istnieje w tych samych budynkach przez całe dekady. Po czwarte, można podziwiać tam przepiękną architekturę. Po piąte, mieszczące się w centrum miasta domy towarowe są doskonałym miejscem widokowym. Na specjalne tarasy można zazwyczaj wchodzić za darmo.