Znane postacie: Fulgence Bienvenüe
Dzisiaj opowiadamy Wam o inżynierze Fulgence Bienvenüe. Jakie życie miał ojciec paryskiego metra? Jakie ślady po tym znaczącym dla Paryża człowieku możemy znaleźć w mieście?
Wczesne lata i początki kariery
27 stycznia 1852 roku w Uzel, w Bretanii, na świat przyszedł Fulgence Marie Auguste Bienvenüe. Był trzynastym i najmłodszym dzieckiem cenionego w regionie notariusza. Jako nastolatek wyjechał do Paryża, aby kontynuować naukę w jezuickim liceum Sainte-Geneviève. W czasie Komuny Paryskiej został zakładnikiem, jego uwolnienie nastąpiło dzięki wstawiennictwu Georges’a Clemenceau. W 1872 Bienvenüe ukończył studia na podparyskiej uczelni École polytechnique i uzyskał tytuł inżyniera lądowego. Kształcił się także w École nationale des ponts et chaussées (pol. Narodowa szkoła mostów i dróg). W czasie studiów Fulgence zaprzyjaźnił się z Ferdynandem Fochem. Przyszły marszałek poślubił młodszą kuzynkę Fulgence’a i miał z nią czworo dzieci. W 1875 roku Fulgence Bienvenüe został Generalnym Inspektorem Mostów i Dróg. Pracował między innymi nad stworzeniem linii kolejowej w Mayenne. To właśnie wtedy, w 1881 roku, złamał rękę tak niefortunnie, że ostatecznie musiała ona zostać amputowana.
Fulgence Bienvenüe w Paryżu
W 1886 Fulgence Bienvenüe przeprowadził się do Paryża. Budował i kontrolował budowy linii kolejowych (m.in. Paryż-Strasbourg), zaprojektował kolej liniową w Belleville, wyposażał dzielnice w kanały ściekowe, rozbudował park Buttes-Chaumont. W 1895 razem z Edmondem Huetem przedstawił projekt paryskiego metra – został on przyjęty i skierowany do budowy w roku 1898. Nowy środek transportu musiał być gotowy na wystawę światową w 1900 roku. Pierwszą linię metra Bienvenüe uroczyście otworzył 19 lipca 1900 roku. W 1909 roku poślubił Jeanne Loret. W czasie I wojny światowej był pułkownikiem inżynierów. Przez 10 lat był także dyrektorem Służby Dróg Publicznych, Oświetlenia i Sprzątania.
Konstruktor i inżynier przez lata doskonalił system paryskiego metra, opracowywał jego rozbudowy i usprawniał funkcjonowanie tego środka transportu. Bez wątpienia można stwierdzić, że było to dzieło jego życia – pracy nad paryskim metrem poświęcił 30 lat kariery zawodowej. W roku 1932 odszedł na zasłużoną emeryturę. Podczas jego pracy w paryskim metrze uruchomiono 12 linii metra, na 115 kilometrach torów. Nie ma drugiej tak zasłużonej osoby dl tego środka transportu w Paryżu, dlatego Fulgence Bienvenüe często opisuje się jako ojca paryskiego metra. Inżynier zmarł 3 sierpnia 1936 roku, został pochowany na najbardziej znanym paryskim cmentarzu – Père Lachaise.
Ojciec paryskiego metra
Bienvenüe zyskał wiele odznaczeń – otrzymał tytuł kawalera, a następnie oficera Legii Honorowej. Potem otrzymał także Krzyż Wielki Legii Honorowej. W 1924 roku został odznaczony Wielkim Złotym Medalem miasta Paryż, a w roku 1933 otrzymał Wielki Złoty Medal Société d’encouragement au progres. Na pamiątkę powstania pierwszej linii metra wykonano medal z portretem inżyniera. W 1987 wydano także znaczek upamiętniający ojca paryskiego metra. Aby uczcić konstruktora w 1933 stacja Avenue Maine zmieniła nazwę na Montparnasse – Bienvenüe (połączono wtedy ze sobą 2 stacje). Dzisiaj jest to jedno z popularnych miejsc przesiadkowych w Paryżu. W tym samym czasie pobliski Place du Maine zmienił nazwę Place Bienvenüe.
Miejsca w Paryżu związane z Fulgence Bienvenüe:
• stacja metra Montparnasse – Bienvenüe
• Place Bienvenüe, 75015 Paryż
• grób na cmentarzu Père Lachaise (division 82)