Octobre Rose, czyli różowy październik w Paryżu
Co roku we Francji i wielu innych państwach na świecie obchodzi się różowy październik. Sprawdźcie co to oznacza i jak wygląda Octobre Rose w Paryżu.
Różowy październik – jak to wszystko się zaczęło?
Zacznijmy od tego czym jest różowy październik – to nazwa corocznej kampanii profilaktyki raka piersi. Jej głównym celem jest podniesienie świadomości kobiet i zachęcenie ich do regularnych badań profilaktycznych. Podczas akcji zbierane są także fundusze na badania. Kolejnym celem jest wspieranie osób chorujących oraz ich bliskich. Symbolem akcji jest różowa wstążka. Wszystko zaczęło się w 1985 roku w Stanach Zjednoczonych. To właśnie tam American Cancer Society po raz pierwszy zorganizowało akcję Różowy Październik i zachęciło do tego inne kraje. Pierwsze obchody we Francji zorganizowano niemal dekadę później – w 1994 roku. Akcję zainicjowała grupa kosmetyczna Estée Lauder (a szczególnie jej stowarzyszenia Le Cancer du sein, parlons-en) i kobiecy magazyn Marie Claire.
Jak przebiega różowy październik w Paryżu i na świecie?
Od 1 do 31 października organizowane są darmowe badania mammograficzne, spotkania informacyjne, konferencje, marsze, wydarzenia sportowe i wiele innych. Miesiąc profilaktyki raka piersi co roku staje się inspiracją dla wielu artystów. W wielu miastach zabytki są wtedy podświetlane na różowe. Różowy październik w Paryżu poznamy m.in. po podświetlonej na różowo wieży Eiffla. W 2023 1 października podświetlono także Łuk Triumfalny oraz budynek Zgromadzenia Narodowego (fr. Assemblée Nationale). Wiele miast decyduje się także na umieszczenie w przestrzeni miasta ekspozycji różowych parasolek z koncepcji Umbrella Sky Project.
Prix Ruban rose, czyli nagroda różowej wstążki
Od 2003 stowarzyszenie przyznaje co roku nagrody różowej wstążki (fr. Prix Ruban rose). To dokładnie sześć nagród w trzech kategoriach: badań, innowacji oraz jakości życia pacjentów. Jedna nagroda Grand Prix de la Recherche jest za wybitne osiągnięcia na polu badań klinicznych, trzy nagrody Prix Avenir zachęcają do innowacyjnego podejścia, a dwie Prix Qualité de Vie odznaczają osoby, które przyczyniły się znacząco do poprawy życia pacjentów onkologicznych chorujących na raka piersi oraz ich bliskich.
Krytyka wydarzenia
Mimo że może wydawać się, że takie akcje jak Octobre Rose są bardzo potrzebne i korzystne znajdują się także głosy pełne krytyki. Z jednej strony mowa tu wzmagania poczucia winy u osób, które się nie badają, co może prowadzić do jeszcze większego zaniedbania zdrowia. Z drugiej wiele znanych osób udzielających się w akcjach związanych z różowym październikiem próbuje w ten sposób wybielić swój wizerunek. Krytycy mówią także o komercjalizacji i wykorzystywaniu różowego października w roli promocji towarów i usług oraz marginalizacji raka piersi wśród mężczyzn (akcja jest skierowana do wszystkich, ale z naciskiem na kobiety jako grupę docelową).