Bon Marché: najstarszy dom towarowy w Paryżu
Nazwa Bon Marché jest z pewnością znana wielu z Was. Dzisiaj chcemy przybliżyć Wam niezwykłą historię tego niezwykłego budynku i domu towarowego.
Bon Marché – historia powstania
W roku 1838 bracia Paul i Justin Videau założyli sklep Au Bon Marché, w którym sprzedawano prześcieradła, materace, parasole i artykuły pasmanteryjne. W 1852 bracia nawiązali współpracę z przedsiębiorcą Aristide Boucicaut i jego żoną Marguerite. Małżeństwo przekształciło niewielki sklep w dom towarowy – z doskonałymi produktami w stałych cenach. Para przykładała dużą uwagę nie tylko do asortymentu, ale także wyglądu i planu budynku. W roku 1869 małżeństwo postawiło na budowę nowego budynku sklepu przy rue de Sèvres. Projektantem technicznym budynku był Gustave Eiffel. Budując gmach zastosowano metalowe konstrukcje i majestatyczne schody. Kilkupiętrowy budynek był bogato zdobiony oraz pełny nowinek technologicznych – były tam windy i schody ruchome. Powstające domy towarowe w Paryżu miały oczywiście sprzedawać towary, ale przede wszystkim podkreślać wagę i przyjemność zakupów.
Nowoczesny marketing
Dom towarowy Bon Marché w krótkim czasie stał się bardzo popularny. Już w roku 1877 liczba pracowników wynosiła prawie 1800 – tyle osób było potrzebnych do kompleksowej obsługi wszystkich klientów. Przedstawicieli klasy średniej, a co za tym idzie najpopularniejszych klientów przybywało. Właściciele Bon Marché musieli jednak dbać o wizerunek firmy i wdrożyli szereg działań, które dzisiaj możemy śmiało nazwać marketingowymi. To właśnie Bon Marché jako pierwszy sklep oferował czytelnię, głównie przeznaczoną dla panów czy damskie toalety. Co jednak robi największe wrażenie firma co roku wysyłała swoim klientom (a głównie klientkom) ponad 6 000 000 katalogów! Na popularność domu towarowego wpływ miała z pewnością darmowa dostawa do domu i sprzedaż wysyłkowa. Tworzono reklamy, afisze, kalendarze, wiele uwagi przywiązywano do tworzonych wystaw i ekspozycji towarów. Z drugiej strony, istotne były także wymagania wobec pracowników. Mieli oni sztywne zasady wyglądu i stroju, byli na każde skinienie klienta. Warto jednak zaznaczyć, że sprzedawcy korzystali z atrakcyjnych zniżek, funduszu emerytalnego czy pożyczek pracowniczych.
Rozwój
W kolejnych latach Bon Marché starało się trafiać w upodobania kolejnych warstw społeczeństwa. W czasie I wojny światowej budynek służył jako szpital wojskowy. Duża część budynku spaliła się i trzeba było go odbudować. W latach 20. i 30. XX wieku przedsiębiorstwo rozrasta się i otwiera kolejne filie w różnych krajach. Bon Marché istnieje do dzisiaj, należy do koncernu LVMH. Dom towarowy nadal mieści się we wspaniałym budynku w 7. dzielnicy Paryża.
Adres:
24 rue de Sèvres
75007 Paryż
Dojazd:
metro 10 lub 12 stacja Sèvres – Babylone