Orient Express – najbardziej luksusowy pociąg świata
Opowiadając o Paryżu nie można zapomnieć o tym jak docierali do niego turyści. Dzisiaj nasz wpis skupia się wokół słynnego pociągu Orient Express. Dowiedzcie się więcej na temat tego luksusowego środka transportu.
Trasa Orient-Expressu
Orient Express był luksusowym pociągiem pasażerskim obsługiwanym przez międzynarodową spółkę Compagnie Internationale des Wagons-Lits, jej pomysłodawcą i założycielem był Belg Georges Nagelmackers. Długa trasa pociągu (aż 2800 kilometrów!) wiodła z Paryża do Konstantynopola (dzisiejszego Stambułu). Pierwszy pociąg wyruszył w trasę Paryż-Konstantynopol 4 października 1883 roku z dworca Gare de Strasbourg (obecnie Gare de l’Est). Była to jednak trasa łączona – pociągiem dojeżdżało się do Giurgiu w Rumunii, następnie promem przepływano przez Dunaj i podróż pociągiem (jednak już mniej luksusowym) kontynuowano z Ruse w Bułgarii. Od 1885 trzeba było jechać przez Belgrad, Nisz i Płowdiw.
Od 1889 roku Orient-Express był pociągiem bezpośrednim z Paryża do Konstantynopola (przez Strasburg, Monachium, Wiedeń, Budapeszt, Bukareszt). Przez kilka lat (w czasie wojen światowych) pociąg nie kursował. Od 1919 jedna z tras pociągu (Simplon Orient Express) wiodła przez najdłuższy tunel kolejowy Simplon (wydrążony w górze Monte Leone). Było także połączenie Arlberg Orient Express z Paryża, przez Zurych, Innsbruck, Budapeszt, Bukareszt do Aten.
Po II wojnie światowej trasa nieco się zmieniała ze względu na zamknięcia granic poszczególnych państw. Państwa komunistyczne zmieniały oryginalne wagony pociągu na własny, mniej luksusowy tabor. W 1962 zawieszono kursowanie innych tras, pozostał jedynie wariant Simplon. Stopniowo skracano jego trasę – najpierw do Bukaresztu, potem Budapesztu, Wiednia, aż w 2009 roku całkowicie zawieszono to połączenie.
Pociąg dla wybranych
Luksusowy pociąg Orient Express był dostępny tylko dla wybranych, mało kogo było stać na podróż tak drogim środkiem transportu. Wśród pasażerów zazwyczaj byli arystokraci, dyplomaci, a także bogacze z własnym biznesem. Wysoką cenę rekompensowały jednak wygody jakie zapewniał pociąg. Stylowo urządzone wnętrze, wagony sypialne i restauracyjne (w słynnych niebieskich wagonach) sprawiały, że podróż była komfortowa i sama w sobie była atrakcją. Niezwykły wystrój zapewniały między innymi barokowe meble, szklane lampy, haftowane tkaniny jak również ręcznie rzeźbione elementy drewniane. Żadna z tych przepięknych rzeczy nie kojarzy nam się z podróżą pociągami jakie obecnie znamy.
Pociąg świadkiem historii i inspiracją w kulturze
Historia Orient-Expressu jest długa, a sam pociąg wielokrotnie był niemym świadkiem historii. To właśnie w wagonie tego pociągu w 1918 roku podpisano zawieszenie broni w trwającej I wojnie światowej. W 1940 roku w pociągu podpisano kapitulację Francji w II wojnie światowej. Warto wspomnieć, że w 1931 roku w pociągu miał miejsce zamach bombowy, zmarło wtedy 24 pasażerów. Nie można pominąć także znaczenia tego luksusowego pociągu w historii kultury. Pociąg stał się inspiracją do stworzenia wielu dzieł literackich, filmów, seriali, gier i piosenek. Najpopularniejszym dziełem bez wątpienia jest Morderstwo w Orient-Expressie Agathy Christie i nakręcone na tej podstawie filmy.