Bateau-mouche – wodny środek transportu w Paryżu

Bateau-mouche – wodny środek transportu w Paryżu

Niedawno w naszym artykule dotyczącym drugiej wystawy światowej w Paryżu mogliście przeczytać o bateau-mouche. Dzisiaj chcemy zgłębić dla Was ten temat i opowiedzieć historię tego środka transportu.

Historia bateau-mouche

Nazwa bateau-mouche jest tłumaczona na język polski jako statek spacerowy pływający po Sekwanie*. Czasami określa się je także rodzajem promu służącego do turystyki rzecznej. Termin stał się ogólnym określeniem transportu tego typu. Warto zaznaczyć, że we Francji nazwa jest zastrzeżona jako znak towarowy. Jeśli chodzi o samo pochodzenie słowa bateau-mouche było ono używane już w XIX wieku na określenie łodzi przewożących jedynie towary i mających charakter użytkowy. Łodzie tego typu nigdy nie były używane jako turystyczne czy przewożące tam i z powrotem. Jak mogliście się dowiedzieć z naszego wpisu o drugiej wystawie światowej w Paryżu w roku 1867. W konkursie na projekt łodzi turystycznej służącej do transportu w czasie wystawy wygrał konstruktor Michel Félizat pochodzący z Lyonu. Łodzie powstały w Lyonie, w dzielnicy La Mouche (stąd ich nazwa), zostały przetransportowane do stolicy Francji Saoną, kanałem Bourgogne, rzeką Yonne i Sekwaną. Na wystawę światowo przygotowano 30 łodzi, w czasie trwania ekspozycji, czyli od 1 kwietnia do 3 listopada 1967 roku łodziami przetransportowano 2 500 000 osób!

Statki na Sekwanie po II wojnie światowej

Po II wojnie światowej transport rzeczny zaczął zanikać między innymi ze względu na dobry transport lądowy – liczne autobusy i metro. Jean Bruel (założyciel Compagnie des Bateaux Mouches) przejął jedną z łodzi i zaczął proponować „pływające spacery” po Sekwanie. W celach reklamowych Bruel wymyślił postać Jeana-Sébastiena Mouche’a, którego przedstawił jako wynalazcę takiego typu transportu. 1 kwietnia 1953 zorganizował nawet specjalną, uroczystą inaugurację popiersia Jeana-Sébastiena Mouche’a w obecności ówczesnego Ministra Transportu, prefekta Paryża i wielu zgromadzonych ludzi zainteresowanych tematem. Prasa podłapała temat, a Jean Bruel miał darmową reklamę. Od tego czasu aż do dnia dzisiejszego setki ludzi dziennie podróżują bateau-mouche i poznają Paryż z perspektywy statku na Sekwanie. Łodzie bateau-mouche były używane także w Strasbourgu oraz Lyonie. Na świecie pomysł spodobał się w Rio de Janeiro (pływano łódkami do tragicznego wypadku w 1988 roku) oraz Montréalu. Jako ciekawostkę można dodać, że bateau-mouche zostały sfilmowane w produkcji Le cave se rebiffe reżyserowanej przez Gillesa Grangiera.

Obecnie łodzie bateau-mouche oferują przepłynięcie Sekwaną obok takich zabytków jak wieża Eiffla, katedra Notre-Dame, Conciergerie czy Muzeum Orsay. Można wykupić także rejs łodzią i przejazd autobusem OpenTour. Dostępne są także bilety na rejs łodzią z piciem szampana, brunchem, lunchem lub kolacją. Specjalnie rejsy są organizowane na Nowy Rok, Walentynki, Dzień Matki, Dzień Niepodległości (14 lipca) i Wigilię. Po więcej informacji zapraszamy na oficjalną stronę przewoźnika!

*za Słownikiem francusko-polskim i polsko francuskim Oxfordu, oprac. Valerie Grundy, Jennifer Barnes, Katarzyna Podracka

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search

bazylika Sainte-Jeanne-d'Arc w Paryżuwystawa światowa w paryżu w 1889 roku