Pociągi TGV, czyli kolej dużej prędkości we Francji

O TGV z pewnością słyszał każdy z nas. Dzisiaj chcemy przedstawić Wam historię powstawania superszybkich pociągów i ich największe osiągnięcia. Zapraszamy do wpisu!

Określenie TGV

TGV oznacza Train à Grand Vitesse, co można przetłumaczyć jako pociąg o dużej prędkości lub szybkobieżny pociąg. Mianem TGV określa się również system kolejowy Kolej dużej prędkości we Francji. Tak samo nazywa się również same składy kolejowe (pociągi) oraz dworce kolejowe, gdzie obsługiwane są superszybkie pociągi. Poza połączeniami krajowymi we Francji, SNCF oferuje również podróże międzynarodowe pociągami TGV – do Hiszpanii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Szwajcarii oraz Włoch. Technologia TGV została użyta do stworzenia pociągów o dużej prędkości w innych krajach – AVE w Hiszpanii, KTX w Korei Południowej oraz Acela Express w Stanach Zjednoczonych.

TGV, kolej, francja

Skład TGV w oryginalnych barwach
Greudin/Wikimedia Commons

Kolej dużych prędkości we Francji

Idea powstania superszybkich pociągów została zapoczątkowana specjalnym programem o nazwie TGV w latach 60. XX wieku. Francuskie koleje państwowe SNCF oraz firma Alstom rozpoczęły wspólną pracę, aby stworzyć bardzo szybkie pociągi, które mogłyby poruszać się po istniejących już trakcjach kolejowych. Testy z użyciem pierwszego prototypu wykonano w latach 70. XX wieku. Jasnopomarańczowe wówczas pociągi potrafiły osiągnąć prędkość do 318 km/godzinę. W czasie kryzysu paliwowego w 1974 roku zaczęto zastanawiać się nad alternatywną formą zasilania. W kwietniu tego samego roku jazdę rozpoczął eksperymentalny pociąg elektryczny. Kolej dużej prędkości we Francji uruchomiły pierwszą linię na trasie Paryż-Lyon w roku 1981. Zawrotna szybkość połączona z bezpieczeństwem pasażerów sprawiła, że TGV stał się rozpoznawalny nie tylko w całej Europie, ale także na świecie. Pociągi TGV były cały czas udoskonalane, dostosowywano je do pasażerów oraz starano się jeszcze zwiększyć ich szybkość. Pociągi TGV ustanowiły nowy rekord prędkości maksymalnej – 574,8 km/godzinę w roku 2007. Szybkie składy TGV uznaje się za najbezpieczniejszy środek transportu lądowego. Przez 25 lat używania takiej technologii nie odnotowano ani jednego wypadku śmiertelnego. Na liniach dużych prędkości (powyżej 300 km/godzinę) dochodziło kilkakrotnie do wypadków, między innymi w 1992, 1993 oraz 2000 roku.

Pociągi TGV

Ciekawostką jest, że pociągi TGV dwukrotnie odwiedziły Polskę. Po raz pierwszy w roku 1991 z okazji specjalnej konferencji naukowej na ich temat. Skład można było zwiedzać na stacji Warszawa Zachodnia. Drugie odwiedziny nastąpiły 4 lata później, w roku 1995. Dostosowany do polskich warunków pociąg TGV przejechał wtedy ponad 1800 kilometrów na polskich trasach z Warszawy do Krakowa, Krakowa do Warszawy, Warszawy do Terespola, Warszawy do Poznania.

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search

muzeum yves saint laurentfrancuskie alpy